خاطره جشنواره جابر بن حیان

وقتی خانم صیدالی گفت اسم تو را برای شرکت در جشنواره جابر بن حیان داده ام، خیلی خوشحال شدم. حالا بایستی یک پروژه تحقیقی آماده می کردم. با کمک پدر و مادرم و خانم معلم های راهنمایم، خانم جاویدنیا و خانم صیدالی یک تحقیق در مورد تفاوت خفاش با پرندگان و پستان داران آماده کردم و عنوان تابلو کارم را«موش پرنده» نام نهادم. برای این کار زحمت زیادی کشیده شد اما ارزش تجربه یک کار علمی را داشت و همه خوشحال بودیم. در زیر،عکس دفتر کارنما،گزارش تحقیق و تابلو را گذاشتم تا شما هم ببینید و بخوانید.

بسم الله الرحمن الرحيم
 


 
مقدمه

خفاش بودن آسان نيست! دراکولا، بيماري هاري، دندان نيش بزرگ و تي، و اين واقعيت که آنها به طور وارونه مي خوابند، سبب ترس در بسياري از افراد مي شود. اما با مطالبي که در اين نوشتار خواهيد خواند، در خواهيد يافت که خفاش ها مخلوقات شگفت انگيز خداوند هستند، گرچه غذايشان حشرات، ميوه ها و البته گاهي خون است!
خفاش پرنده‌اى است با جثه كوچك و قوّۀ بينايى ضعيف كه قدرت پرواز دارد و بال آن پرده‌اى است كه در ميان استخوانهاى انگشتانش كشيده شده است.بعضی افراد به اشتباه این پرنده بی آزار را شوم میدانند و متاسفانه بصورت بی رحمانه او را مورد هدف خود قرارداده و از بین می برند!در صورتی که این پرنده بی گناه بسیار مفید است.
من در این تحقیق سعی کرده ام تا انجائی که بتوانم خفاش را بشناسم و به شما نیز معرفی کنم.حضرت امام صادق علیه السلام در مورد خفاش مى فرمايند:
خداوند به خفاش آفرينش عجيبى داده است; آفرينشى ما بين پرندگان و چهارپايان (پستاندار); اين به علت آن است که دو گوش بلند و دندان و پشم دارد; فرزند خود را مى زايد و شير مى دهد و بول مى کند و روى چهار دست و پا راه مى رود; تمام اين ها بر خلاف صفات پرندگان است. او همچنين در شب بيرون مى آيد و غذاى او از پروانه ها و مانند آن (از حشرات) است که در هوا در حرکتند; بعضى گمان مى کنند خفاش غذايى نمى خورد و غذاى او فقط هواست و اين باطل است; زيرا اوّلا از او فضله و بول خارج مى شود و اين بدون خوردن غذا ممکن نيست و ديگر اين که او داراى دندان است اگر غذايى نمى خورد وجود دندان براى او معنايى نداشت و مى دانيم در آفرينش چيزى بى هدف نيست
 

خفاش پرنده پستاندار

 

همانطور که می دانید خفاش ها پستاندار هستند، در واقع تنها پستاندارانی که بال دارند و قادر به پرواز کردن هستند. معنی نام علمی آنها "دست های بال مانند" است. بال های خفاش با بال های بقیه پرندگان متفاوت است و به گونه دیگری ساخته شده، اما در عوض پوست بالهای خفاش جنسی شبیه چرم دارد و دارای خاصیت ارتجاعی است که باعث می شود بالهایش در طول استخوان هایی که دست ها و انگشتان خفاش را حرکت می دهند کشیده شود.همانند بقیه پستانداران، خفاش ها نیز دندان و مو دارند و برای ادامه زندگی نسل شان بچه می زایند. هنگامی که یک خفاش ماده آماده به دنیا آوردن نوزاد است، موقعیت و حالت قرار گرفتنش را طوری تنظیم می کندکه بتواند به طور عمودی از سرش آویزان بماند، به این منظور که درست در لحظه تولد، بچه اش را با دم خود بگیرد.بچه خفاش توسط مادرش برای مدتی طولانی پرستاری و مراقبت می شود.
 خفاش های مادر، بچه هایشان را نزدیک خود نگه می دارند و برای گرم نگه داشتن و حفاظت از بچه هایشان بالهای خود را به دور آنها می پیچند.در شب، یک نوزاد خفاش، برای یافتن غذا به موهای تن مادرش می چسبد و همراه او می رود. وقتی که وزن بچه خفاش سنگین شود، مادر به تنهایی برای یافتن غذا می رود و آنرا را برای بچه به لانه می آورد. این روش ادامه پیدا می کند تا زمانی که خفاش جوان چهار هفته از تولدش بگذرد و خودش بتواند شروع به شکار کند و به همراه مادر برای یافتن غذا به بیرون از محل زندگی بروند.
 



خفاش ها در آب و هوای سرد ممکن است در بهار و پاییز کوچ کنند، سرپناهی را در غارها پیدا کرده و به خواب زمستانی بروند. در پاییز، وزن خفاش ها زیاد می شود و لایه ای از چربی به بدنشان اضافه می شود. اگر خفاشی قبل از رسیدن بهار و گرم شدن هوا از خواب زمستانی بیدار شود، به احتمال خیلی زیاد از گرسنگی خواهد مرد. می دانید چرا ؟به این دلیل که متابولیسم بدن خفاش ها به گونه ایست که وقتی بیدار هستند بسیار سریع ذخیره غذایی شان مصرف شده و به پایان می رسد.
  خفاش ها از حشرات و بی مهرگان دیگر تغذیه می کنند. تعداد پشه ها و دیگر حشراتی که روزانه خفاش ها می خورند باور نکردنی است. یک خفاش می تواند هر شب بین 1000 تا 3000 حشره را بخورد!
در نواحی گرمسیری، تنها تعداد کمی از خفاش ها موفق به خوردن قورباغه، ماهی یا پرنده ای کوچک به عنوان غذا می شوند. بقیه خفاش ها شهد گلها را می نوشند، گرده گلها را می خورند و یا از میوه ها تغذیه می کنند. در نواحی گرم و مرطوب مرکزی و جنوبی آمریکا، نوعی خفاش خون آشام منفور وجود دارد که از خون پستانداران و پرندگان تغذیه می کند. اما فراموش نکنید، فقط یک نوع از خفاش ها این گونه هستند.
اصولآ پرندگان بعد از پرواز در جایی فرود می آیند، در حالیکه خفاش ها به جایی آویزان می شوند. هنگام استراحت پرندگان بالهایشان را جمع می کنند، اما خفاش ها بالهایشان را به دور بدنشان می پیچند.
بزاق خفاش و رفع ناتواني ناشي از سکته مغزي
محققان امريکايي در تلاشند با استفاده از بزاق خفاش ، استاندارد مربوط به اقدامات درماني در 3ساعت اول سکته مغزي را تغيير داده و از قرار گرفتن قربانيان سکته مغزي در معرض عوارض جانبي ناتوان کننده آن جلوگيري کنند.
سکته مغزي بيماري ناتوان کننده شماره يک بزرگسالان محسوب مي شود و بخش مهم ناتواني هاي ناشي از اين اختلال مربوط به محدوديت اقدامات پزشکي صورت گرفته در 3 ساعت اول وقوع آن است. محققان مرکز عروق مغزي کليولند در حال مطالعه يک ماده تجزيه کننده طبيعي لخته خون هستند که در بزاق خفاش خون آشام وجود دارد. اين ماده به عنوان يک عامل درماني توانمند براي انحلال لخته هاي خوني که باعث سکته مغزي مي شوند، شناخته شده است.


13نکته جالب در مورد خفاش
 


1 خفاش ها تنها پستانداراني هستند که پرواز مي کنند.آنها بال هاي بسيار ظريفي دارند و در اصطلاح هوايي، به آنها ورقه هوايي (اير فويل) گويند. قدرتي که سبب حرکت خفاش به جلو مي شود، پيشرانش نام دارد.2.اشتهاي فوق العاده.يک خفاش قهوه اي مي تواند به تنهايي 1200 حشره به اندازه پشه را در يک ساعت شکار کند. در غارهاي براکن تگزاس در آمريکا حدود 20 ميليون خفاش دم آزاد مکزيکي زندگي مي کنند که هر شب حدود 200 تن حشره مي خورند3.خفاش هاي خون آشام خون نمي مکند.آنها خون را به آرامي ليس مي زنند. سه گونه از خفاش هاي خون آشام در سراسر دنيا هستند که خون مي خورند. اگر شما به آمريکاي مرکزي يا جنوبي سفر کنيد، ممکن است خفاشي را ببينيد که گاوي را گاز گرفته و مشغول ليس زدن زخم آن است4.!خفاش ها چاق نمي شوند.سوخت و ساز بدن يک خفاش بسيار ايده آل است. آنها مي توانند موز، انبه و انواع توت ها را تقريبا 20 دقيقه اي هضم مي کنند.5خفاش ها ماشين انتقال بيماري نيستند.6بينايي توسط امواج راداري.خفاش ها از انعکاس صوت براي رديابي در تاريکي استفاده مي کنند. قدرت ديد خفاش ها زياد خوب نيست و همچنين آنها در شب فعاليت مي کنند؛ بنابراين بايد از يک سيستم ناوبري غير وابسته به بينايي استفاده کنند.خفاش ها صدا توليد کرده و به تغييرات صداي بازتاب يافته از اطراف گوش مي کنند و به اين ترتيب، راه خود و موانع را پيدا مي کنند7.جمعيت زياد.خفاش ها يک چهارم جمعيت کل پستانداران را تشکيل مي دهند. بله! درست خوانديد، يک چهارم کل پستانداران خفاش ها هستند!بيش از 1100 گونه خفاش در دنيا وجود دارد که تعداد آنها بسيار زياد است8.خطر انقراض.بيش از 50 درصد انواع خفاش ها در آمريکا در معرض انقراض نسل و يا در خطر انقراض هستند. گسترش صنايع، از بين رفتن جنگل ها، آلودگي و کشتارهاي بي رحمانه9. بخاري خفاشي!.در شبهاي سرد، کافي است کنار يک خفاش باشيد! خفاش ها در غارهاي سرد و نمناک، که آنها را بسيار دوست دارند، خود را با پيچاندن بال هاي نازکشان به دور بدنشان گرم نگه مي دارند. اين بال ها مانند يک عايق حرارتي براي خفاش ها عمل مي کنند..10داروي خفاشي.از يک ماده ضد انعقاد خون که در بزاق خفاش خون آشام کشف شده، ممکن است به زودي در درمان بيماري هاي قلبي استفاده شود. ماده اي که باعث جاري ماندن خون از بدن قرباني خفاش مي شود، مي تواند سبب دوام جريان خون در بدن انسان نيز باشد. دانشمندان چندين کشور سعي در کپي اين آنزيم ها ي يافت شده در بزاق خفاش خون آشام دارند تا بيماري هاي قلبي را معالجه و اثرات جانبي آنها را متوقف سازند11.کم زا بودن.خفاش ها در يک سال فقط يک بچه به دنيا مي آورند!.پستانداران با جثه هاي ريز (مثل گربه، خرگوش و موش) معمولا بيش از يک بار زاد و ولد در طي يکسال دارند12.خفاش ها حتي از سگ خانگي هم بيشتر عمر مي کنند.طول عمر متوسط بک خفاش، متغير است؛ اما گونه اي از خفاش هاي قهوه اي مي توانند تا30 سال هم عمر کنند در نظر داشته باشيد که پستانداران کوچک فقط دو تا سه سال عمر مي کنند13.خفاش ها پشت گوش خود را نيز مي شويند.خفاش ها زمان زيادي را صرف آراستن خود مي کنند. آنها خود و همديگر را به دقت، با ليس زدن و خراشيدن براي ساعت هاي متمادي تميز مي کنند
 

تفاوت خفاش با پرندگان
 



1بدن خفاش، پوشيده از مو است; در حالى که پرندگان پر دارند.
2خفاش دندان دارد; در حالى که پرندگان منقار دارند.
3بال هاى خفاش از پرده هاى نازک گوشتى تشکيل شده; در حالى که پرندگان چنين نيستند.
4خفاش دو دست و دو پا دارد و روى زمين مانند چهارپايان با دست ها و پاهايش راه مى رود; در حالى که پرندگان چنين نيستند.
5پرندگان از طريق تخم گذارى صاحب بچه مى شوند; در حالى که خفاش باردار مى شود و بچه مى زايد.
6پرندگان نوزادان خود را با مواد غذايى مناسب سير مى کنند; ولى خفاش نوزاد خود را شير مى دهد.
7پرندگان معمولا روزها در تلاش معاشند و خفاش در تاريکى شب.خفاش ها عموماً هنگام روز مى خوابند و پس از غروب آفتاب به پرواز در مى آيند و هنگام خواب; خود را از پاهاى عقب از درختان يا سقف غارها آويزان مى کنند.
 

پرواز عجیب خفاش
 

 

خفاش با سرعت و مهارت در شب پرواز مى کند; حتى در تاريکى شديد بى آن که به مانعى برخورد کند. خفاش در اين پرواز سريع تنها از چشم کمک نمى گيرد; بلکه مديون دستگاه صوتى خاصى شبيه رادار است. خفاش در حين پرواز، صدايى از بينى خود بيرون مى آورد که ما قادر به شنيدن آن نيستيم; اما اين صدا به هر چيزى که بر سر راه آن باشد برخورد مى کند و منعکس مى شود. گوش هاى بزرگ خفاش صداى منعکس شده را مى گيرد و از وجود مانع بر سر راه خود به طور دقيق آگاه مى شود و تغيير جهت مى دهد و اين جاست که مى گويند: خفاش با گوش خود مى بيند.
بعضى از دانشمندان، آزمايش جالبى درباره خفاش کرده اند. آنان تونل باريک پر پيچ و خمى را به وجود آوردند که ديواره داخلى آن با دوده آغشته شده بود. خفاشى را از يک طرف تونل وارد کرده و با نهايت تعجب ديدند از طرف ديگر بيرون آمد; بى آن که بر بال هايش کم ترين اثر دوده باشد.
 

حدیث امام صادق علیه السلام در مورد خفاش
 

در کتاب «توحيد مفضّل» نيز عبارات کوتاه و پرمعنايى درباره آفرينش عجيب «خفاش» نقل شده است و با توجه به اين که اين سخنان را زمانى امام صادق(عليه السلام)فرمود که علم و دانش بشر درباره جانداران بسيار محدود بود، جالب و قابل ملاحظه است; مى فرمايد:
خداوند به خفاش آفرينش عجيبى داده است; آفرينشى ما بين پرندگان و چهارپايان (پستاندار); اين به علت آن است که دو گوش بلند و دندان و پشم دارد; فرزند خود را مى زايد و شير مى دهد و بول مى کند و روى چهار دست و پا راه مى رود; تمام اين ها بر خلاف صفات پرندگان است. او همچنين در شب بيرون مى آيد و غذاى او از پروانه ها و مانند آن (از حشرات) است که در هوا در حرکتند; بعضى گمان مى کنند خفاش غذايى نمى خورد و غذاى او فقط هواست و اين باطل است; زيرا اوّلا از او فضله و بول خارج مى شود و اين بدون خوردن غذا ممکن نيست و ديگر اين که او داراى دندان است اگر غذايى نمى خورد وجود دندان براى او معنايى نداشت و مى دانيم در آفرينش چيزى بى هدف نيست».
 

سپاسگزاری
 

در پایان جا دارد از مسئولین برگزار کننده جشنواره و مخصوصا از معلم راهنما سرکار خانم جاویدنیا که زحمت فراوانی در تشریح طرح جابر ابن حیان کشیده و با راهنمائی های مفید خود ما را یاری نمودند،نهایت سپاسگزاری را بعمل آورم. همچنین از پدر و مادرم که مشوق من در شرکت در جشنواره بودند و زحمت زیادی برای تکمیل این پروژه کشیدند تقدیر و تشکر می نمایم.
منابع:
سايت ويکي پديا به آدرسhttp://fa.wikipedia.org
 وبلاگ علوم تجربي به نشانه اينترنتيhttp://rabiyi.blogfa.com
سايت تبيان به آدرسhttp://www.tebyan.net
سايت دانشنامه پستانداران به نشانيhttp://www.iranmammals.com
وبلاگ عجايب دنيا به آدرسhttp://robabnaz26.persianblog.ir

 

مجتبی زمانی در حال بررسی تفاوت خفاش با پرندگان و جوندگان

سال تحصیلی93-1392


نظرات شما عزیزان:

خانم نظارت
ساعت12:26---2 اسفند 1392
مجتبی گل ومحقق کوچولوی نازنینم سلام.



عزیزیم چقدر کارت رو عالی انجام دادی،احسنت برتو .همیشه بهت افتخار می کنم عسلم .دست خودت و مامان وبابای مهربون ومعلمای ماه ات دردنکنه که این تحقیق کامل و خیلی خوب رو آماده کردید. امیدوارم یه روز اسمت رو جزو بزرگان علم و دانش ببینم عزیزیم .برات بهترین هارو آرزو دارم و روی ماهت رو می بوسم
پاسخ:سلام معلم عزیزم و مهربونم. من خیلی شما را دوست دارم. پیام شما را دیدم خیلی خوشحال شدم. من پارسال که کلاس اول اومدم چیزی بلد نبودم و شما به من درس دارید و خواندن و نوشتن یاد گرفتم. از اینکه مرا با محبت و لطف خودت درس می دادید ممنونم. هیچ وقت محبت های شما را فراموش نمی کنم حتی وقتی یزرگ شوم. اگر درس های مدرسه را فراموش کنم اما هیچ وقت شما را فراموش نمی کنم. دوستت دارم خانم نظارت خوبم.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • مترجم سایت